woensdag 12 februari 2014

Shawl breien in alpaca

Ik ben de laatste tijd druk bezig geweest met
spinnen van alpaca.
Ik had nog een restant blauw geverfde wol.
Gesponnen 118 gram/ 355 meter.
Niet echt veel voor een shawl.
Dit model is wel leuk voor deze hoeveelheid garen.
Gebreid op naalden 4,5 mm.

Shawl Gaenor, patroon is  hier te vinden.
De shawl wordt dwars gebreid
en alle naalden zijn recht.
De shawl wordt aan de punt van een zijkant begonnen.
Gelijk wordt de rand aan de onderkant gebreid
waar ook gemeerderd wordt.
Zo breien tot de helft van het garen verbruikt is.
Dan aan dezelfde kant minderen.
Als het goed is, is het garen (bijna) op
als de punt aan de andere zijkant bereikt is.
Dit kan bij zelfgesponnen wol wel eens niet goed uitkomen
als je niet heel regelmatig spint.
Gelukkig had ik nog een heel klein restantje gevonden
van een vorige shawl
anders had ik het tot over de helft uit moeten halen
en eerder met de minderingen moeten beginnen.

Na het breien
even in de Eucalan, 
en dan opspannen. 





2 opmerkingen:

  1. Prachtig Riet!! Zowel patroon, garen als kleur! Ik vind het wel een echte lentesjaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen